Sociala media

Genom att marknadsföra sin webbplats eller sitt företag via sociala media kan man bygga sitt varumärke, nå fler nya kunder och bygga upp en lojal kundkrets som man dessutom kan ha löpande dialog med. Om ditt företag ska finnas på sociala media bör du också fundera över hur du ska hantera eventuella negativa åsikter om ditt företag som kan visas offentligt.

 

 

Vilket socialt media passar mitt företag?

Kontakta oss och berätta om din verksamhet, vad du har för målsättning, budget, tid till socialt nätverkande och målgrupp. Hur ser din idealkund ut? Företag eller privatpersoner? Barn eller vuxna? Lokalt, regionalt eller globalt? Bransch eller intressen?

Om vi förstår dina förutsättningar och förväntningar kan vi ge goda råd om vilka kanaler som kan vara lämpliga och vilka kanaler du inte ska lägga tid och pengar på.    

Facebooksida för företag

Fördelen med Facebook är att det är det mest besökta sociala nätverket i Sverige enligt en studie av svenska folkets internetvanor 2016 av iis. Inte minst har den äldre populationen verkligen tagit till sig den här sociala plattformen. 

För att du som företagare ska få de bästa förutsättningarna för att att synas och kommunicera med din målgrupp hjälper vi dig att skapa din Facebooksida för rätt bransch och typ av verksamhet och tar hand om alla grundläggande inställningar.

Annonsering på Facebook

På Facebook kan du välja att annonsera på många olika sätt. Du kan synliggöra ditt företag lokalt eller över hela världen. Du kan lägga ut erbjudanden till specifika målgrupper (kön, region, ålder, intressen mm). 

Vi skapar ett annonskonto åt ditt företag på Facebook. Ställer in behörigheter, betalningsmetoder mm samt skapar din första annons. Därefter kan du ta över eller låta oss ta hand om all annonsering och så rapporterar vi utfallet till dig. 
 

LinkedIn-sida för företag

LinkedIn handlar inte om privatliv utan är fokuserat på affärsrelationer. Den här sociala plattformen är lite knöligare att jobba med än andra sociala media (om du frågar oss) på grund av att användarvänligheten inte är optimal. Forumet är ändå en väldigt bra kanal för vissa typer av verksamheter.

Vi skapar din Företagssida på LinkedIn, publicerar information om företaget, gör grundläggande inställningar och hjälper dig att komma igång med nätverkandet. 
 

Instagram

Instagram är liksom som Facebook ett bra forum för företag som vänder sig till privatpersoner. Har man dessutom en verksamheter som marknadsförs väl i bilder så är det här rätt kanal att jobba med. Exempel är kläder, inredning, mat och allt som går att sälja med grymma bilder.

Det är enkelt att komma igång med Instagram, men kontakta oss om du har frågor eller om du vill ha hjälp med annonsering. 
 

Twitter

På Twitter kommunicerar man med sina följare genom korta textinlägg, så kallade "tweets". Det här sociala forumet är väldigt brett. Det används till exempel både av politiker och artister. 

Passar ditt företag på Twitter? Här är ett litet test: kan du beskriva nyttan med dina produkter eller tjänster i max 2-3 meningar eller skriver du en hel roman? 
 

Sociala media för barn och unga*

Snapchat

Väldigt populärt bland skolelever. Största användargruppen flickor 12-15 år. 

Kik

Största användargruppen är 12-15 år.  

Reddit

Största användargruppen är pojkar och unga män 16-25 år.
 

*Källa iis - Svenskarna och internet 2016.