När fler och fler börjar söka via ChatGPT och andra AI-tjänster behöver du fundera på hur du kan anpassa din webbplats för att potentiella kunder ska hitta dina produkter och tjänster på nätet.
När vi ändrar vårt sätt att söka efter information, ändras även den så kallade kundresan. I det traditionella sättet att söka på nätet – genom att ”googla” – får vi flera svar på våra sökfrågor och därefter får vi besöka olika webbplatser för att läsa mer. Nu – när AI sammanfattar svar på våra frågor – behöver vi inte längre titta in på flera olika ställen varje gång vi undrar över något, vill jämföra olika alternativ, fördjupa oss i detaljer eller köpa något.
Det här nya sök-beteendet borde alltså leda till att många webbplatser kommer få färre besök (klick) än tidigare. När vi får sammanfattade svar på våra frågor från AI behöver vi inte längre göra så mycket research och jämföra olika alternativ själva. Vi kan i stället ställa följdfrågor och fördjupa oss i ämnet innan vi bestämmer oss för vilka länkar vi vill klicka på.
För att anpassa din webbplats till det nya sök-beteendet behöver du därför (bland annat) fokusera på att få fler visningar i stället för fler klick – och att bli hänvisad till som källa i AI-svar på sökfrågor. Att få relevanta visningar för din hemsida är nu viktigare än någonsin för att du ska få klick till hemsidan i framtiden.
Grundläggande anpassningar för generativ AI i sökresultat
Det finns ingen exakt manual eller ”one size fits all” för hur du ska synas på webben när AI svarar på frågor från din målgrupp. Det bästa du kan göra är att föreställa dig vilka frågor dina potentiella kunder kan tänkas ställa – och anpassa ditt innehåll utifrån dessa frågor.
Men det räcker inte. Du behöver även bygga trovärdighet, hjälpa sökmotor-botarna att förstå och indexera innehållet på din webbplats samt se över användarvänligheten så att besökarna stannar kvar på din webbplats och inte vänder i dörren.
Här är några exempel på saker som du kan åtgärda:
- Implementera Strukturerad Data (Schema Markup).
- Skapa AI-vänligt content, till exempel genom FAQ och sammanfattningar på generella frågor. Visa upp recensioner och bjud på jämförelser och guider.
- Bygg E-E-A-T.
- Se över laddningshastighet och mobilanpassning.
- Optimera bilder och multimedia med beskrivande filnamn och alt-texter.
- Fokusera på synlighet i stället för på klick.
Vill du veta mer eller få hjälp med att anpassa din webbplats? Kontakta oss så ger vi förslag på vad som behöver göras!
Författare: Mary-Ann Aro